*

VesaLevonen Kohti kultaista keskitietä

Kaikki blogit puheenaiheesta Sähköautot

Sähköautojen tulolla on isoja vaikutuksia

Teollisuusmaiden odotetaan siirtyvän lähivuosikymmeninä pääosin sähkökäyttöiseen autokantaan, kuten ympäristöministerimmekin on todennut (ks. linkki). Myös itseohjautuvien autojen käytön uskotaan lisääntyvän. Kumpikaan muutos ei etene hetkessä, sillä sähköautot ovat edelleen selvästi polttomoottoriautoja kalliimpia, akkuteknologiassa on paljon kehitettävää eikä infastruktuuri ole läheskään valmis.

Sähköautojen tulo voi yllättää

Liikenne tuottaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasuista.

Sipilän hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Suurin osa päästöistä syntyy maanteillä, joten ympäristöystävällisten ajoneuvojen yleistyminen on keskeistä. Tärkeää on myös parantaa liikenteen energiatehokkuutta sekä kehittää joukkoliikennettä ja uudenlaisia liikkumispalveluja.

Sähköautot ovat sekä vähäpäästöisiä että energiatehokkaita.

It-harha teknologian kehityksessä

On todettu, että Suomeen mahtuu yksi ajatus kerrallaan. Nyt lobataan ja hypetetään sähköautotekniikkaa ryminällä. Somekeskustelussa yleinen mielipide tuntuu kääntyvän ajatukseen, että teknikka tulee ja jyrää polttomoottorit viimeistään kolmen vuoden päästä. Että jo ylihuomenna ajamme aurinkoenergialla liikkuvilla menopeleillä. Ja joka ei tähän narratiiviin usko, on asennevammainen kalkkis, joka ei pysty luopumaan vanhasta. 

Autojätti Volvon jytky

Autojätti Volvon ilmoitus luopua polttomoottorilla kulkevien autojen valmistuksesta ja valmistaa kaikki uudet mallit sähkökäyttöisiksi ei yllättänyt pelkästään markkinoita, vaan se on varmasti jonkinlainen "shokkiuutinen" valtioille, jotka ovat perinteisesti vaurastuneet mustan kullan myynnistä eli öljykaupasta.

Mikä on sähköauton todellinen hyöty?

 

Viime päivinä on ollut vilkas keskustelu sähköautoista. Keskustelusta on saanut sen käsityksen, että nyt siirrytään saasteettomaan autoiluun.

Eihän se näin voi olla! Tässähän vain siirretään tupruttajan sijaintipaikkaa liikenneväyliltä voimalaitoksiin. Olisikin mielenkiintoista tietää vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

Paljonko on energian tuottamisen hyötysuhde hiilivoimaloissa ja turvevoimaloissa? Paljonko se on bensiinimoottoreissa ja paljonko dieselmoottoreissa? Ydinvoimaloiden hyötysuhteen kai suunnilleen tiedämmekin.

Mikan uusi auto (scifi)

Mikalla oli autokuume. Kaverit olivat vitsailleet, että kyllä se helpottaa, kun painelee kuumeista otsaa laihalla lompakolla. Mika oli kyllä tätäkin yrittänyt, mutta pankki tarjosi niin edullista autolainaa, että uuden kulkupelin hankinta ei tuntunut olevan rahasta kiinni. Ja kaiken lisäksi uusien sähköautojen hinnat olivat taas laskeneet. Vielä pari viikkoa sitten Mika oli ajellut tyytyväisenä kymmenen vuotta vanhalla bensakäyttöisellä autollaan, mutta yhtäkkiä hän oli tajunnut, että on lähestulkoon viimeinen järkevä hetki hankkiutua siitä eroon ja ostaa uusi.

Liikenne unohtuu energiakeskustelussa

Viime viikolla pidettiin Energiateollisuus ry:n perinteinen ilmastoseminaari. Tilaisuuden puheenvuoroissa olisi ainesta useampaankin blogiin, mutta tartun nyt tässä aiheeseen, joka usein jää energiakeskustelussa sivuosaan.

Liikenne on maailmalla kuuma aihe – kaupungistumisen kiihtyessä liikenneruuhkat ja liikenteen haitalliset päästöt pitää saada kuriin. Kuumimpia trendejä ovat erilaiset yhteiskäyttömallit ja digitaaliset palvelut sekä sähköautot.

Saastepäästöjen aiheuttamispaikalla on merkitystä

Useissa keskusteluissa näkee toistettavan väitettä, että monet uudistukset olisivat ympäristön kannalta hyödyttömiä, koska päästöjen aiheuttamispaikka vain siirtyisi. Tämä argumentti on nähty esimerkiksi keskustelussa sähköautojen yleistymisen oletetuista päästövähennyksistä tai Helsingin kivihiilivoimaloiden sulkemishankkeista. On yllättävää, kuinka helposti tällainen argumentti ohitetaan ilman kritiikkiä.

Saksa suosii jatkossa sähköautoja

Saksan hallitus on pyrkinyt nostamaan Saksan sähköautokantaa. Sen tavoitteena on ollut että teille saataisiin 1 000 000 sähköautoa vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteesta ollaan kovasti jäljessä.

Mantrojen toistelusta todelliseen luonnonsuojeluun

Autojen kasvihuonepäästöistä on nykyään helppo saada tietoa: Mainoksissa kerrotaan kuinka monta grammaa per kilometri auto päästää keskikulutuksellaan. Ongelma on, että kerrottu päästölukema johtaa harhaan: Auton valmistuksesta ja kierrätyksestä aiheutuvia suuria päästöjä ei ole huomioitu mitenkään. Tämä kärjistyy sähköautojen markkinoinnissa, jossa suurella energiankulutuksella valmistettujen monimutkaisten koneiden härskisti valehdellaan olevan nollapäästöisiä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä