*

VesaLevonen Kohti kultaista keskitietä

Autoilu

Sähköautojen tulo voi yllättää

Liikenne tuottaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasuista.

Sipilän hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Suurin osa päästöistä syntyy maanteillä, joten ympäristöystävällisten ajoneuvojen yleistyminen on keskeistä. Tärkeää on myös parantaa liikenteen energiatehokkuutta sekä kehittää joukkoliikennettä ja uudenlaisia liikkumispalveluja.

Sähköautot ovat sekä vähäpäästöisiä että energiatehokkaita.

Kaupunkirakenteen tiivistäminen ja varallisuuserot

Helsingissä on tällä vuosikymmenellä tapahtunut suurin kaupunkisuunnittelun paradigmamuutos sitten 50-luvun. Enää ei pyritä uusien lähiöiden rakentamiseen, vaan kaupunkirakenteen tiivistämiseen. Muutoksen keskiössä on ollut Lisää kaupunkia Helsinkiin-facebookryhmä, jonka perustaja Mikko Särelä teki yhteenvedon kehityksestä viime marraskuussa.

Autojätti Volvon jytky

Autojätti Volvon ilmoitus luopua polttomoottorilla kulkevien autojen valmistuksesta ja valmistaa kaikki uudet mallit sähkökäyttöisiksi ei yllättänyt pelkästään markkinoita, vaan se on varmasti jonkinlainen "shokkiuutinen" valtioille, jotka ovat perinteisesti vaurastuneet mustan kullan myynnistä eli öljykaupasta.

Suojatie, auto ja pyörä

Huomaavaisten ja välipitämättömien autoilijoiden määrä on kasvanut. Sama pätee myös pyöräilijöihin.

Kevään aikana minulle on kolmesti käynyt näin: olen lähtenyt ylittämään polkupyörän jatkeena olevaa suojatietä pyörällä, kun suojatien eteen on ystävällisesti pysähtynyt huomaavainen autoilija. Mutta sitten auton takaa on sujahtanut välinpitämätön autoilija. Aika läheltä on liipannut. Se vie vähäksi aikaa apeaksi.

Autoilu vähenee?

Sakari Nieminen kysyi lisää perusteita eräälle vaalikoneen vastaukselleni: 

Liikennevolyymit voivat juuri nyt olla historiallisessa huipussaan. Autoalan tiedotuskeskus/liikennesuorite ennakoi tulevaa laskua.

Sakari kysyy:  Onko asia todella näin? ...  Kysyisinkin, mihin kirjauksenne perustuu?

Käsittämätön nopeusrajoitus

Saarijärvelle käännyttäessä 4-tieltä Huutomäen risteyksestä alkaa nopeusrajoitus 60 kilometriä tunnissa. Sitä kestää noin 6 kilometriä ja se on tietenkin voimassa kumpaankin suuntaan.

Aiemmin tiellä on ollut 80 km/h rajoitus.

Kysyin ely-keskukselta syytä alentuneeseen nopeusrajoitukseen. Vastauksena minulle luettiin tiedote, jossa kerrottiin kyseisellä tieosuudella tehdyistä päällysteen paikkauksesta. Tästä johtuen päällysteestä voi irrota kiviä, mistä onkin varoitettu liikennemerkillä.

Inhimillinen erehdys

Otsikon mukainen selitys on tuttu monesta uutisesta, jossa on kerrottu jonkun onnettomuuden syystä. Syy sinällään voi jäädä hämärän peittoon, mutta sanonnalla pyritään ilmaisemaan ihmisen tekemää virhettä.

Yhdysvalloissa on uutisten mukaan menossa erikoinen oikeusjuttu. Siinä onnettomuuden vainajan omaiset ovat haastaneet robotin tekijät oikeuteen ko. työntekijän kuolemasta. Robotti oli murskannut työntekijän pään siirtyessään toiminta-alueensa ulkopuolelle. Seurauksena tästä oli työntekijän kuolema. Menestyykö kanne niin se jää nähtäväksi.

Sähköautotolppa joka nurkkaan

Suomessa on vähän sähköautoja. Miksi. Pitkät välimatkat, kylmä keli, vähän lautauspistokkeita, Mutta mikään näistä ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Paitsi ehkä kylmä keli. Usein myös keliolosuhteiden takia autoilu on Helsingissäkin houkutteleva vaihtoehto.

Kuntoilijan kiusa

Kävin Helsingin Urheilutalolla, siis se perinteinen monipuolinen liikuntahalli Kallion kentän vieressä. Sen monipuolisia palveluita käyttävät kaiken ikäiset ja kuntoilijat kuin kilpaurheilijatkin. Sain kuulla siellä, että lähikorttelin uusilla joukkoliikennesuunnitelmilla vaikeutetaan Urheilutalon palveluiden käyttöä. Aloitin sitten pienen selvittelyn mistä on kyse.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä