VesaLevonen Kohti kultaista keskitietä

1000 uutta sankaria haussa Valmet Automotiven autotehtaalla

Suomessa kiertää nyt Valmet Automotiven tiimi kertomassa ja markkinoimassa Uudenkaupungin autotehtaan avoimista työpaikoista ainakin isoimmilla paikkakunnilla.

Torstaina 3.5 piipahdin paikan päällä Kotkan torilla tutustumassa tilaisuuteen. Valmet Automotiven tiimissä mukana paikalla oli myös henkilöitä, jotka kertoivat lähikuntien asuntotilanteesta miten asunnon voi tarvittaessa saada, jotta kynnys ottaa työtä vastaan entisestään helpottuu. Sekä Turusta Raision ja Laitilan kautta, että Porista Rauman kautta on vielä järjestetty työvuorojen mukaiset linja-autokuljetukset autotehtaan portille.

Suomesta löytyy nyt työpaikkoja töitä haluaville ja Valmet Automotive palkkaa tänä vuonna tuhat uutta autonrakentajaa Uudenkaupungin autotehtaalle. Kenelläkään ei tarvitse välttämättä olla mitään koulutusta ja ammattia entuudestaan, vaan autotehdas kouluttaa jokaisen työntekijän autonrakentajaksi ja asenne ratkaisee.

Voiko enää tämän helpommaksi työpaikan saaminen mennä, kun asunnon hankinnassakin voidaan auttaa ja em. lähikunnista on valmiit kuljetukset autotehtaalle? Loppu on itsestä kiinni.  

Monella työttömällä olisi nyt tuhannen taalan paikka hakeutua Uudenkaupungin autotehtaalle töihin ja päästä työttömyysputkesta pois tekemään niitä oikeita töitä eikä tarvitsisi roikkua aktiivimallin listoilla ja pelätä mahdollisia sanktioita. Tämä olisi varmasti monelle pitkäaikaistyöttömällekin mahdollisuus, joka kannattaa pitää mielessä. Ei muuta kuin yhteys Valmet Automotiveen www.autotehtaansankarit.fi ja hakupaperit sisään. Nopeat syövät hitaat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Minusta tämä on hieno osoitus työnantajalta kuinka se panostaa työpaikkojen mainostamiseen ja näkee vielä sen eteen paljon vaivaa, että työpaikat kävisi ns. kaupaksi. Ihmettelen, jos kaikkia avoimia työpaikkoja ei saada täytetyksi, kun näin paljon autetaan työtä haluavaa alkuun. Toivottavasti autotehtaan henkilökuntaa ei tarvitse enää hankkia ulkomailta käsin. Tästä kannattaa varmasti ottaa mallia muidenkin työnantajien eri puolella Suomea, jossa on avoimia työpaikkoja. On varmasti yksi oiva ratkaisu työpaikkojen ja työntekijöiden kohtaanto-ongelmalle. Minulta täysi kymppi tällaisesta. Paikan päällä tutustuessa jaettiin vielä grillimakkaraa ja virvoitusjuomia ilmaiseksi.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Joo. Ennenkaikkea mieltä lämmittää tuo koulutuksen tarjoaminen. Tuossa on monelle syrjäytyneellekin nuorelle mahdollisuus päästä elämään kiinni.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Tässä olisi varmasti monelle nuorelle alkuun hyvä työpaikka ja mahdollisuus saada työkokemusta.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #5

#5
Korkea palkkavero ja muuttokustannukset rajaavat muuttohalukkuutta.

Nykyisin työtön saa tonnin puhtaana käteen, niin ei siinä työt kiinnosta.

Töissä käymistä verotetaan esim. kovalla liikkumisverolla.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #24

Onhan näitä kannustinloukkuja, mutta näitähän on yritetty ja yritetään sillä tavalla purkaa, että työn tekeminen olisi aina kannattavampaa kuin lorviminen. Kaikki ei tietysti lorvi ja on näitä sairauksia, päihdeongelmia ym. elämänhallintaan aiheuttavia tekijöitä, ettei voi just nyt tai ehkä enää koskaan käydä töissä. Terve ja työtä vieroksumaton ihminen varmasti haluaa mieluummin olla töissä kuin maata kotona ja syljeksiä kattoon, kun se vain kannattaa, vaikkei aina olisi ihan just sitä työtä mitä toivoisi saavan/tekevän.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #47

#47
''Onhan näitä kannustinloukkuja, mutta näitähän on yritetty ja yritetään sillä tavalla purkaa''

Pelkkä yritys korjata asioita on pekkarointia.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #62

Miten niitä sitten puretaan kuin yrittämällä haetaan ratkaisuja? Johan se on vanha sanontakin, ettei yrittänyttä laiteta.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Mutku 9€/päivä, orjatyöt, ihmisvihamielinen hallitus, sote ja lisäksi vielä tämä on vain huijausilmoitus jolla firma mainostaa itseään ilman aiettakaan palkata ketään. Kohta on yyteet ja jos sinne joku palkattaisiinkin, oikeasti ei tietenkään palkata, niin pomon sukulaispojat.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Tämä taisi olla sarkasmia sitten heti tuon edellisen kommentin jälkeen?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Pekka Pylkkönen esitti hyvän koosteen niistä vasta-argumenteista, joita työtä vieroksuvien on nyt hätäpäissään sepiteltävä kun tarjotaan punaista mattoa kävellen tietä työelämään hopeatarjottimelta.

Juhani Vehmaskangas

Elleivät tietoni ole täysin virheellisiä niin noista tuhannesta työpaikasta likimain puolet on avoinna koska töihin aiemmin menneet eivät paikassa viihdy vaan irtisanoutuvat ja lähtevät pois. Mitä se kertoo työpaikasta?

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Vai kertooko se mahdollisesti jotain työntekijöistä? Miksi ajattelet ensimmäiseksi niin, että syy olisi työpaikassa?

Juhani Vehmaskangas

Ehkä se kertoo molemmista. Työantaja antaa liian hyvän kuvan ja työntekijä uskoo ja pettyy.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #10

Joka tapauksessa erityisesti nuorten, jotka haluavat kovasti tehdä töitä, kannattaa hakea näitä töitä. Ainahan sitä väärääkin tietoa liikkuu, mutta itse ollessani nuori, olisin varmasti tarttunut moiseen tilaisuuteen. Jostain se on aloitettava.

Juhani Vehmaskangas Vastaus kommenttiin #11

Mielestäni työn pitäisi aina olla mielekästä. Toiselle hihnatyö sopii, ei jokaiselle.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #18

Jos vaihtoehtoina ovat hihnatyö tai hihnatyöttömyys niin itselleni ainakin valinta olisi selvä.

Hihnatyö tässä tapauksessa antaa vähän väärän kuvan. Toki tuotteet kulkevat "hihnalla" mutta kokoonpanon työtehtävät eivät ole vain yhden mutterin kiristystä vaan monia työvaiheita. Työympäristöä voi kuvata määritelmällä "siistiä sisätyötä".

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #18

En itsekään tykkää liukuhihnatyöstä, mutta itseasiassa rikosten tutkiminen on liukuhihnatyötä. Koko ajan tulee uusia juttuja sitä mukaa, kun jotain ehtii saada alta pois. Liian vähän on vain tekeviä käsiä. Sipilän hallitus ei ymmärrä tarpeeksi ja se oli huono asia, kun sisäministeri vaihtui kesken kaiken. Itseasiassa Risikko oli aika hyvä sisäministeri, mutta sai puhemiehen paikan, niin onhan sitä omaa urakehitystä seurattava.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #18

"Mielestäni työn pitäisi aina olla mielekästä."

Aika kova vaatimus. Minun mielestäni työtä pitäisi olla. Jos kaiken työn pitäisi olla mielekästä, kuinkahan moni ihminen kävisi töissä? Useimmille työssäkäynti on keino hankkia rahaa, syöminen kun on kuitenkin ihmisen pääelinkeino. Ilman koulutusta työn valinta sen mukaan, onko se mielekästä vai ei, johtaa siihen, että henkilöllä ei ole lopulta töitä lainkaan.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #30

Näin se on ja mitä enemmän tulee ikää ja vaivoja, niin todennäköisyys siitä kasvaa, ettei työkään ole enää niin mielekästä, vaikka muuten sattuisi töissä viihtymäänkin.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Asuntotilanne muodostaa Ugissa todelisen pullonkaulan. Siellä käydään Porista asti duunissa mutta aika ymmärrettävää, että kolme tuntia päivässä bussissa ei pidemmän päälle ole houkutteleva ratkaisu. Nostan kyllä hattua niille jotka sen tekevät.

Moduuliasunnot ovat väliaikainen ratkaisu, samoin asuntovaunussa asuminen, mutta harvalle se on pidemmän päälle kestävä tilanne. Myytävien omakotitalojen hinnat ovat edelleen kohtuullisella tasolla eikä buumi ole sanottavasti nostanut niiden hintoja: Kertoo siitä että ihmisillä ei välttämättä ole uskoa duunin jatkuvuuteen eikä sitä myötä halua asuttautua pysyvästi.

Kymmenkunta vuotta sitten Ugissa oli myytävänä kokonaisia 5-kerroksisia kerrostaloja muistaakseni hintaluokkaan 40 000 euroa. Siis koko talo. Talot oli aikoinaan 70-luvulla rakennettu juuri autotehtaan työntekijöille. Joku kaukonäköinen riskinottaja kun olisi silloin sijoittanut, ei nyt olisi pulaa vuokralaisista.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Mitä niille taloille tapahtui, menikö kaupaksi vai jouduttiinko jopa purkamaan? Vaikka moni saisi ilmaiseksi näistä ns. muuttotappiokunnista taloja, niin on niitä vaikea pitää itsellään, jos ovat huonokuntoisia eikä niihin saa silloin vuokralaisia, kun tarvitsisi. Ylläpitokustannukset voivat olla melkoisia, kun ei niitä voi kylmilleenkään päästää ja huoltaakin joutuu välillä, ettei mene ihan käyttökelvottomiksi. Nämä kaikenlaiset sisäilmaongelmat ovat niin arkipäivää meillä Suomessa ja rahaa tarvittaisiin, ettei voitaisiin laittaa paikkoja kuntoon tai rakentaa uutta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ugissa purettiin jokunen huonokuntoisempi mutta nämä puheenaolleet tietääkseni ostettiin ja rempattiin. En muista ostiko kaupunki vai yksityinen.

Oma "ensiasuntoni" oli muuten näitä "Saabin taloja" 80-luvun loppupuolella. Silloin autotehdas omisti tukuittain kerrostaloja ja vuokrasivat niitä ulkopuolisille kun oma väki ei riittänyt, halpoja vuokraneliöitä. Silloin meno oli aika levotonta, juurettomia ihmisiä jotka tulivat keikkahommiin ja paikallisten asennoituminen oli olmia, "lappalaisiksi" näitä kutsuttiin kun puhuivat väärää murretta eivätkä edes osanneet liikkua merellä, saatikka omistaneet paattia. Joka viikonloppu jollakulla oli nenä poskella jos uskalsivat keskustaan. Tilanne näkyi jopa itsemurhatilastoissa, joka oli Suomen pahimpia ja etenkin Varsinais-Suomessa pomppasi silmille. "Lappalaisten" muksuilla oli hyvät mahdollisuudet tulla koulukiusatuiksi.

Nyt asenteet ovat ihan toiset ja uudet tulijat toivotetaan pääsääntöisesti hyvin tervetulleiksi.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #23

Onneksi näin on ja siksipä tämä Automotiven kampanjakin kannattaa ottaa vakavasti, jotka haluaa töitä itselleen. Oli muuten varmasti paikallisella "sheriffillä" töitä selvitellä noita juttuja silloin aikanaan.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ainakin yksi iso kerrostalo, jota leikillisesti kutsuimme "minkkitarhaksi" vedettiin maan tasalle laskusuhdanteen aikana. Suomen lainsäädännön pitäisi suhtautua vähän suopeammin siirrettäviin asuntoihin, vaikka en mikään amerikan trailer-parkkien ystävä olekaan. Niitä olisi kuitenkin aika kätevä hinata paikasta toiseen suhdanteiden mukaan.
Jos paikka ja työ alkaa näyttää siltä, että sillä on tulevaisuutta, niin sitten vain perustuksia valamaan.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

100 000 nopeinta työtöntä hakupaperit postiin. Ja työttömyysongelma siltä osin on ratkennut?

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Eipäs nyt ruveta Teuvo liioittelemaan. Tosin on niitä vapaita työpaikkoja muuallakin, kun kehtaa hakea. Esimerkiksi pienessä Sievin kunnassa tarvitaan työntekijöitä kenkätehtaalle ja mitä kaikkea muuta siellä nyt olikaan.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Tämä oli hyvä nosto, nyt hopi hopi hakemaan. Elämässä on mahdollisuuksia, se on itsestä kiinni.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Hyvä että työpaikkoja on tarjolla. On kuitenkin syytä muistaa että Valmet Automotivella ei missään tapauksessa ole vakaan työnantajan mainetta. Se varmasti jossain määrin rajoittaa halukkuutta muuttaa koko elämänsä noille kulmin.

Juuri nyt Valmet Automotivella on hyviä diilejä ja siten tuotanto pyörii täysillä. Automarkkinoilla muutoksia ja päätöksiä tehdään kuitenkin hyvin nopeasti ja yllättäen, joten monen takaraivossa kummittelee pelko: Entä jos Mersu yhtäkkia häipyy kuvioista?

Jos Valmet Automotiven tehdas sijaitsisi vaikkapa Espoossa, Vantaalla, Tampeella tai Lahdessa niin monen kynnys ottaa riski alentuisi huomattavasti.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Tuo "vakaa" työpaikka tuli ensimmäisenä minullekin mieleen.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Mersu voi häipyäkin, jos se ei saa tehtaalle työntekijöitä. Kaikkea ei voine korvata roboteillakaan, joten olisi enemmän kuin toivottavaa, että työttömät ottaisivat töitä vastaan, vaikkei sitten kaikilla kantti riitä tehdä töitä kuin tietyn määräajan.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Mersu voi häipyä vaikka kuinka monesta syystä, joista Valmet Automtiven työvoimapula on niitä viimeisimpiä. Tuskin Valmet Automotiven ongelmat ja mittavat rirtisanomiset ovat aiemminkaan työvoimapulasta johtuneet?

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #34

Totta puhut, mutta säälihän se olisi, jos työvoiman puutteesta lähtisi muualle koko tehtaan toiminnat. Tässä on myös Suomessa oleskeluluvan saaneilla ulkomaalaisilla hyvät mahdollisuudet työllistyä, kunhan vain laittaa hakupaperit vetämään. Liekö kielitaitokaan este, kunhan vain luvat ovat kunnossa. Parasta kotoutumista vai mitä olet Pekka mieltä tästä?

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #35

Lainsääsdäntömme on erittäin kankea, joustamaton ja byrokratia kukoistaa. Kun Uusikaupunki todellakin on mahjdollismman syrjäinen paikkakunta niin nimenomaan tilapäöusen asumisen ongelmat ovat suurin este työvoiman saannille.

Asuntovanuille ei löydy tilaa, ja talovaunujja viranomaiset vihaavat kuin ruttoa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa juuri nuo siirrettävät talovaunut helpottavat valtavasti työvoiman liikkuvuutta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #39

Pekka se manaa vastoin parempaa tietoaan. En tiedä mikä on "mahdollisimman syrjäinen paikkakunta" mutta tunti Turusta Varsinais-Suomessa ei sellainen ole.

Asuntovaunuille löytyy kyllä tilaa, käy katsomassa Ihalassa tai Rairannassa.

Yhdysvalloissa "trailer parkeissa" asuu pääsääntöisesti työttömiä, ei niitä synny työvoiman liikkuvuuden takia.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #41

Jos kerran kuljetus työpaikalle on myös järjestetty mm. Turusta, niin ei se asumisessakaan voi olla se ongelma ja näistä moduuliasunnoista tilapäisjärjestelyinä oli jo puhetta ja olen niistä joskus kirjoittanut blogiakin. Haluttomuus se estää ja kenties sitten oma elämäntilanne on joillain sen verran hankala, ettei voi muuttaa työpaikan perässä toiselle paikkakunnalle työn perässä. Tietysti ne, joilla elämänhallinta on vaikeaa sairauksien, huumeiden käytön tms. takia estää myös työhön menemistä mitä suurimmassa määrin, vaikka työttömänä työnhakijana ovat tai joutuvat olemaan.
http://vesalevonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250975...

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #41

On tuo Uusikaupunki vaan tautisen kaukana. Kerran olen joutunut käymään, ja oli se pitkä reissu.

Asuntovaunupaikkojnen pulasta luin lehsistä; lausntoja antoi matkailuyrittäjä.

Kyllä USA:ssa noiden talovaunujen avulla myös paljon liikutaan työn perässä. Osa nilile tarkoitetuista alueista on toki työttömien slummejakin. En kiistä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #34

Valmet Automotiven historia on täynnä ylä- ja alamäkiä. Huonoina aikoina tehdas on pyrkinyt lomauttamaan mielummin kuin irtisanoaan. Aina sen loppua on manattu ja aina se on noussut. Kuitenkin Porsche ja nyt Mersu on vähän eri referenssejä kuin Talbot ja Euro-Samara aikoinaan ja tulevaisuus näyttää paljon valoisammalta. Omaa kehitystyötä yhtiöllä on mm. akkuteknologian alalla ja kilpailutekijänä erityisesti ketteryys ja nopea reagoiminen uusiin malleihin.

En nyt osaa sanoa, mikä työpaikka olisi nykyaikana niin varma ettei sitä kannattaisi ottaa vastaan jos ajattelee että se voi häipyä alta myöhemmin.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala Vastaus kommenttiin #38

Vika ei niinkää ole tehtaassa kuin sen sijainnissa ja asumiskuvioissa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #40

Rakennusalan osaajilla on ilmeisesti Uudessakaupungissa buumin ansiosta myyjän markkinat?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #38

Kaikesta voi ajatella negatiivisesti jos on siihen taipumus. Niin myös Uudenkaupungin mahdollisuudesta.

Kuten Vesku Loiri lauloi: "En minä uskalla töihin mennä, siellä voi tulla lakko."

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #44

Töissä voi sattua kaikenlaista. Työtapaturmiakin aina silloin tällöin, vaikka onneksi nykyisin paljon vähemmän kuin ennen. Nykyisin työturvallisuusasioista piitataan huomattavasti paremmin kuin ennen. Tosin niitäkin työpaikkoja on, joissa laiminlyödään yhtä sun toista asiaa ja vähät piitataan monista työelämään kuuluvista säännöistä (laeista).

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Levonen, olisiko Juha Sipilän hallituksen toimilla jotain merkitystä kirjoituksessanne hehkuttamille asioille?

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Enpä ole tullut tuota ajatelleeksi, mutta voihan sillä alitajuntaisesti ollakin. Et tietysti ole Arvo seurannut minun politikointiani paikallisesti Kotkan kaupungin valtuustossa, niin et tietysti tunne miten olen asioita hoitanut, mutta pitkälle ihan samanlaisista asioista ja ongelmistakin siellä keskustellaan. Ratkaisut voivat olla toisenlaisia, mutta paljon samanlaistakin kuitenkin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ei varmasti ole nykyään helppoa olla yksi Ämpärkylän tai Laitlan työttömistä...
”Eksä ny eres autotehtal ol kelvannu?”

Veli-Matti Virrankari

Helsingin kauppakorkeakoulussa opetettiin; Älä joudu tilanteeseen,jossa olet tilanteessa, jossa sinulla on vain yksi voimakkaan neuvotteluvoiman omaava asiakas. Huonosti siinä käy. Mersu lähtee aikanaan. Suomessa itketään.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

En haikaile menneisyyttä takaisin, enkä väitä, että silloin olisivat asiat olleet paremmin.

Mutta jos lukee vaikkapa Kalle Päätalon Iijoki-sarjaa tai katsoo kirjailijan elämästä tehtyjä elokuvia, ei voi olla huomaamatta olennaista asenteiden eroa työntekoa kohtaan tuolloisessa Koillismaassa ja Nyky-Suomessa.

* * *

Omakohtainen ensimmäinen kosketukseni palkkatyöhön tapahtui kesälomalla 16-vuotiaana lukiolaisena Kemijoen suulla tukin erottelussa 60-luvulla. Ei tosiaankaan keksin varressa ollut unelmatyö, eikä maksettu pomon palkkaa. Työvuoron jälkeen olin aina rättiväsynyt ja sudennälkäinen. Majoitusparakista lähti kerrossängyn naapuripetiltä mies poliisien noutamana tiilenpäitä lukemaan, ja vain yksi puukotus tapahtui vapaa-ajalla minun aikanani – ruokalan lattialla näkyi veripisaroiden vana uhrin käytyä pyytämässä ambulanssin hälyttämistä itselleen. Alapetin synkkä mies jupisi kiroillen itsekseen ja manaili tukkikapitalisteja alimpaan kattilaan.

Rahallista ansiota tärkeämpää oli kokemus ja käytännön opetus aivan erilaisesta elämänpiiristä kuin siihen asti kokemani. Myös käsitystä rahan arvosta selkiytti sen ansaitseminen omalla työllä.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Isäni, karjalan evakko, joutui jo 13-vuotiaana tukkimetsään ja pesi monet aikuiset miehet. Kova oli ikänsä töitä tekemään ja ajat oli kovat, missä joutui elämään eikä auttanut itkut markkinoilla. Oli varmasti yksi niitä, joka oli rakentamassa tämän maan hyvinvointia. Terveys petti ja luonto korjasi omansa. Monestako meistä olisi tänä päivänä siihen, mitä vanhemmat ja isovanhemmat joutuivat kestämään, kysyn vaan?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Helpolla olemme päässeet, verrattuna siihen, mitä itsenäisyyden alkuajan suomalaiset ja varsinkin tammenlehväsukupolvi joutuivat kestämään.

Käyttäjän PetriKokko11 kuva
Petri Kokko

"Monella työttömällä olisi nyt tuhannen taalan paikka hakeutua Uudenkaupungin autotehtaalle töihin ja päästä työttömyysputkesta pois tekemään niitä oikeita töitä"

Reilu tarjous, "tuhannen taalan" paikka? (1000$ = n.835€)

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Forexin kurssin mukaan 910 €.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Jospa se tästä vielä nousee. Usko ei saa ainakaan vielä loppua kesken.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset