*

VesaLevonen Kohti kultaista keskitietä

Yhdysvaltain WTC terroristi-iskuista Turun epäiltyyn terroristi-iskuun

Helsingin Sanomat 11.09.2001 jälkeen:

Kirjoitin Helsingin Sanomien mielipidepalstalle WTC -terroristi-iskujen jälkeen v. 2001 mielipidekirjoituksen ”Suomeen on helppo soluttautua”. Kirjoitukseni sai ison palstatilan Hesarissa, kun siitä tehtiin vielä etusivun juttu lehteen ja nimeni komeili komeasti uutisissa. Kuka muistaa, tuskinpa moni muistaa? Kuka viitsii kaivaa jutun esille, en valitettavasti ottanut lehteä itsekään talteen?

Kerroin jo vuonna 2001 siitä, minkälainen turvapaikkajärjestelmä meillä Suomessa on ja miten helppoa ulkomaalaisten on tulla maahamme, hakea Suomesta turvapaikkaa ja soluttautua tänne pahat aikeet mielessään ilman, että välttämättä kukaan pystyy näiden hakijoiden todellisista taustoista sanomaan yhtään mitään.

Ehkä tilanne on nyt jossain mielessä kuitenkin parempi, kun tietotekniikka on mennyt valtavasti eteenpäin ja tällä internetin aikakaudella on youtubeja, facebookeja, twittereitä, instagrammeja jne., jolloin tietoa on saatavilla valtavat määrät, kuka sitä vain viitsii selata ja kerätä. Tietoja löytyy myös yksittäisistä ihmisistä ja heidän profiileistaan, joita kuka vain voi hyödyntää ilman tiedustelulakeja.

Tosin tietosuojalainsäännökset saattavat helposti monelta ”unohtua”, kun tietoa kerätään ja käytetään myös toisten ihmisten vahingoksi, esimerkiksi työnantajat työpaikoilla ilman työntekijän lupaa.

Vaikka kannatankin uuden tiedustelulain aikaan saamista pikaisesti Suomeen taistelussa terrorismia ja kaikenlaista pahuutta vastaan, on syytä huolehtia ihmisten yksityisyyden suojasta ja oikeusturvasta hyvin tarkkaan, ettei tiedustelulakia tulla käyttämään väärin. Siinä mielessä demareiden eduskuntaryhmän vaatimus, että hallituksen esitysten sisältö on nähtävä ensin ennen kuin he voivat olla mukana, vaikuttaa kohtuulliselta. Ettei nimeä ”vekseliin” laiteta ennen kuin tiedetään, mistä on kyse ja mihin allekirjoitusta tosiasiallisesti halutaan.

Kymen Sanomat 13.9.2016:

Kirjoitin myös ennen Turun puukotustapausta Kymen Sanomiin mielipidekirjoituksen entisen poliisiylijohtaja Mikko Paateron väitteisiin liittyen, kun hän muun muassa totesi, että Suomen vastaanottokeskuksissa on alettu järjestäytymään - vaarallisesta ilmiöstä vaietaan. Asiasta ylen uutisissa:

https://yle.fi/uutiset/3-9149807

Ja mielipidekirjoitukseni Kymen Sanomissa:

http://www.kymensanomat.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2016/09/13/Turvapaikanhakijoiden%20liigoja%20ollut%20aiemminkin/2016321257535/69

Vaikka Paatero olisi voinut tehdä asioille itsekin paljon enemmän jo silloin, kun hän oli ns. virassa, oli hänen kannanottonsa oikea, vaikkei hän välttämättä tiennyt itsekään ihan kaikkea asioista ja kuinka oikeassa hän tuolloin olikaan.

Valitettavasti Turun tapauksen jälkeen tiedetään nyt varsin hyvin, kuinka sinisilmäistä väkeä myös koko ns. poliisiministeriössä on ollut, vaikka siellä pitäisi istua henkilöitä, jotka ovat se viimeinen lukko, kun puhutaan Suomen sisäisestä turvallisuudesta liittyen myös turvapaikanhakijoiden maahantuloon, maassa oleskeluun, maasta poistamiseen jne.

On aivan uskomatonta kuinka populistisella politikoinnilla ja varomattomilla puheilla saadaan Suomessa myös jotkut viranomaiset uskomaan jotain sellaista, mikä ei pidä paikkaansa ja sitten näitä asioita kehdataan vielä puolustella julkisesti ja pidetään niitä oikeutettuina.  Valitettavasti tällaiseen on syyllistynyt myös Paateron entinen työpaikka jonkin verran, kun kyse on ollut maahanmuutosta ja siihen liittyvästä keskustelusta kaikkine ”lieveilmiöineen”.

Sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nergin epäilyt entisen poliisiylijohtaja Paateron väitteitten paikkansa pitämättömyydestä osoittivat, kuinka ulkona myös sisäministeriön korkein virkamies saattoi olla näistä asioista, vaikka hänen, jos kenen nämä asiat olisi tullut tietää. Näköjään tässäkään asiassa luulo ei ole tiedon väärti, joten ei kukaan ole ns. seppä syntyessään.

Elämä vain ei ole niin mustavalkoista ja yksinkertaista kuin luullaan, vaikka kyse olisi turvapaikanhakijan, kiintiöpakolaiseksi maahan tulleen tai ihan minkä muun tahansa humanitäärisen hädänalaisen ihmisen asiasta, vaan siellä taustalla on aina kolikon toinen puoli ja se puoli voi olla hyvinkin synkkä ja vaarallinen koko suomalaiselle yhteiskunnalle ja kansalliselle turvallisuudelle.

Nyt koko poliittinen eliitti ja virkamiehet ovat joutuneet syömään sanansa, vaikka kukaan ei ole halukas myöntämään virheitä, kun Turun brutaali tapaus tuli ilmi ja mitä kaikkea jälkeenpäin on Suomessa kyteneestä ”aikapommista” käynytkään ilmi. Nyt vain pitäisi tarttua näihin asioihin rivakammin ja totuudenmukaisemmin kiinni, kun tämä tuskin on se ainoa aikapommi Suomessakaan ja kello tikittää kaiken aikaa. Suojelupoliisin arvion mukaan maassamme on yli 300 terrorismiyhteyksistä epäiltyä henkilöä, mutta sanoisin, että tämä luku ei pidä paikkaansa, vaan kyse on suuremmasta mittakaavasta, kun otetaan huomioon mitä kaikkea tähän liittyy ja voi liittyä.

Jopa saksalainen tutkiva journalismi on ottanut mediassaan Suomen tapauksen perinpohjaiseen tarkasteluun ja tuonut esille sellaisia yksityiskohtia näiden tekijöiden taustoista, joita viranomaiset Suomessa olivat viivytelleet kertomasta kansalaisille, kun tapaus tuli saksalaisten tietoon ja tiedettiin, että tekijät ovat olleet ennen Suomea Saksassa. Saksassa tietoja näytään julkaistavan epäröimättä ja siellä media näyttää olevan Suomen mediaakin hyvän matkan edellä ja avoimempi näissä tiedottamisissa. Eikö meillä edelleenkään uskalleta, haluta tai kyetä kertomaan vai mikä tässä mättää, kun tiedotusvälineetkin ovat niin arkoja, onko Suomen valtamedia kuin halolla päähän lyöty?

Myös Keskusrikospoliisin päällikkö Robin Lardot kertoi ”kakistellen” ulos ensimmäisessä tiedotustilaisuudessa Turun tekijän taustasta, että kyse on henkilöstä, joka on ollut turvapaikkaprosessissa. Hän ei voinut heti kertoa rehellisesti tämän tarkemmin, vaikka meillä Suomessa ei mikään laki olisi estänyt kertomasta saman tien, että kyse on turvapaikanhakijasta, joka on saanut kielteisen päätöksen ja hän on valittanut päätöksestään hallinto-oikeuteen ja miksi henkilöä ei ole poistettu tai saatu poistettua kielteisen päätöksen jälkeen heti pois Suomesta. Tämä joko kuvastaa surullisesti sitä tosiasiaa, miten heikosti nämä meidän korkea-arvoiset sisäministeriön alla työskentelevät virkamiehet tietävät näistä asioista tai miten ynseästi ja penseästi he näihin asioihin suhtautuvat.

Tämä on aivan käsittämätöntä touhua ja tässä suhteessa Suomessa eletään kuin entisen Neuvostoliiton kaltaisessa kommunistisessa tasavallassa, vaikka meidän pitäisi olla eurooppalainen oikeusvaltio ja nk. läntinen demokratia, jossa asiat kerrotaan niin kuin ne ovat ja ilman mitään ennakkosensuuria, kun kyse ei ole ollut mistään poliisin tutkintaa häiritsevästä ja sotkemisvaaraa koskevasta asiasta.

Kymen Sanomien kirjoituksen sisällöstä 13.9.2016:

Kymen Sanomien kirjoituksessani kerroin 13.9.2016 muun muassa, että ainakin vastaanottokeskusten vanhemmat työntekijät muistavat varmasti, kuinka poliisi on ”pöllyyttänyt” turvapaikanhakijoiden asuintiloja tehden kotietsintöjä ja kuulustellut hakijoita erilaisten rikostutkimusten yhteydessä. Tietävät senkin, kuinka vankeusrangaistusten jälkeen poliisi on poistanut henkilöitä maasta ja heille on annettu pitkiä maahantulokieltoja. Heillä lienee omat syynsä vaieta näistä asioista, vaikka näistäkin on uutisoitu.

Tiedossa on siis ollut jo paljon aikaisemmin kuin viime syksynä (vuonna 2015) alkaneen ”joukkovaelluksen” aikana ja sen jälkeen esiin tulleiden tietojen valossa, että osa turvapaikanhakijoista on järjestäytynyt ja he toimivat myös järjestäytyneen – mukaan lukien terrorismi – rikollisuuden parissa. 

Tiesin välittömästi vuoden 2015 maahanmuuttajien joukkovaelluksen alettua, että nyt asiat eivät ole hyvällä mallilla ja kun Suomen poliittinen johto suhtautui vielä maahanmuuttoon hyvin lepsusti ja sinisilmäisesti kuten se valitettavasti oli liian lepsua jo vuonna 2001 kirjoittamani Hesarin mielipidekirjoituksen jälkeen, vaikka mielestäni silloinen pääministeri Esko Aho (kesk.) ehdottikin kansallisen turvallisuusneuvoston perustamista, mutta eihän sitä haluttu tietenkään perustaa. Asiat ovat kyllä olleet jo kauan aikaa suomalaisten politiikoiden ja viranomaisten tiedossa, mutta liekö vika siinä, ettei tosiasioita kyetä tunnistamaan ja tunnustamaan ennen kuin jotain vakavaa pääsee tapahtumaan, kun välillä lyhyt muistikin tai poliittinen muisti kultaa tiedot.

Olipa kerran ”maailman tehokkain” ulkomaalaispoliisi Suomessa (Immigration Police in Finland):

Suomen poliisia pidettiin yhteen aikaan yhtenä maailman tehokkaimmista maasta poistajista mitä tuli myös turvapaikanhakijoiden nopeaan maasta poistamiseen. Kiitosta tuli eri puolelta maailmaa ja suomalaisen poliisin ammattitaitoa, motivoituneisuutta ja kykyä pienilläkin resursseilla tehdä huikeita suorituksia ihmeteltiin kansainvälisissä piireissä aina Yhdysvaltoja ja Kanadaa myöten.

Tämä järjestelmä valitettavasti ”romutettiin” entisen Sisäasiainministeriön Poliisiosaston (SMPO) toimesta, joka nykyisin Poliisihallituksena tunnetaan, siinä yhteydessä, kun poliisilaitoksien määrää ryhdyttiin vähentämään ja maasta poistamiset haluttiin keskittää Helsingin poliisilaitokselle. Samalla turvapaikanhakijoita alettiin ulkomaalaislakiin tehtyjen muutosten jälkeen pääsääntöisesti sijoittamaan ensin Metsälän säilöönottoyksikköön ja myöhemmin perustettiin sitten vielä Joutsenon säilöönottoyksikkö.

Tämä oli monessakin mielessä virheellinen ja järjetön ratkaisu, vaikka sitä perusteltiin myös ulkomaalaisten perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta. Järjestelmän myötä maasta poistaminen muuttui kustannustehottomaksi ja söi työtään tekevien poliisimiesten ammattitaitoa ja motivaatiota, vaikka myöhemmin mukaan tuli myös sellaisia tekijöitä, jotka ovat hankaloittaneet maasta poistamista kuten esimerkiksi henkilöiden matkustusasiakirjojen hankkiminen, palautussopimusten puuttuminen yms., joista julkisuuteenkin on kansalaisille viranomaiset tiedottaneet ja hyvä näin.

Kyseenalainen kunnia ja kiitos maasta poistamisen ja säilöön ottamisen vaikeutumisesta kuuluu meidän suomalaisille poliittisille päättäjille ja niille virkamiehille, jotka saivat aikaan tämän muutoksen poliisin rakennetta ja hallintoa koskevan PORA I:n aikana, jolloin kyseessä oli pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) johtama hallitus ja sisäministerinä oli Anne Holmlund (kok.).

Olisiko nyt korkea aika ottaa järki nopeasti käteen ja palata vanhaan käytäntöön ja muuttaa myös ulkomaalaislain pykälät tältä osin sellaisiksi, että asioihin saadaan lisää potkua, kun mietitään turvapaikanhakijoiden maasta poistamisen nopeuttamista ja siihen liittyvää säilöönottoa?

Suljettuja osastoja voidaan pitää myös poliisilaitoksella niin, että se täyttää ns. ihmisoikeusnormit. Silloin säilöön otettuja ei tarvitse kuskailla ympäri maata ja säästyy paljon aikaa, rahaa ja vaivaa sekä sellaisia tietokatkoksia, joista voi olla myös yhteiskunnalle vakavaa haittaa ja vaaraa.

Tämä tulevaisuudessa todennäköisesti ennalta estäisi myös Turun tapauksen kaltaisen tapahtuman jatkossa, koska silloin viranomaisilla olisi ns. homma hanskassa ja näiden maasta poistettavien turvapaikanhakijoiden ei annettaisi lojua vapaina vastaanottokeskuksissa tai jossakin yksittäismajoituksessa, vaan poliisi ottaisi täytäntöönpanokelpoiset maasta poistettavat henkilöt nopeasti talteen ketkä eivät ole ehtineet piiloutua maan alle ja maasta poistamisen valmistelut olisivat kaiken aikaa käynnissä ja poliisin kontrollissa.

Silloin tiedetään ja selvitetään tarvittaessa uudelleen myös henkilöiden taustat paremmin ja jaksetaan tehdä motivoituneemmin välillä pitkiä työpäiviä ja pitkiäkin saattomatkoja, kun henkilö joudutaan palauttamaan kauas lentoyhteyksien takana olevaan kotimaahansa tai maahan, johon hänellä on laillinen paluuoikeus ja hänet sinne voidaan myös palauttaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Tämä nuorimies on tullut europpaan jo vuosia sitten arvattavasti rikkaaseen europpaan.
Europassa ei kultaa löytynyt vaan Ruotsi epäsi maassaolon ja nyt myös Suomi.
Ei ihme että uskonto voitti.
Tuskin tässä on mitään tekemistä että kuulumme USAn imperiumiin.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Anteeksi Keijo, tämä oli katsaus menneestä tähän päivään ja siitä kuinka itse olen seurannut asioita sivusta ja mitä matkan varrella on tapahtunut. Kyse ei siis ollut siitä, että me kuuluisimme USAn imperiumiin. Halusin selventää, jos ymmärsit jotain väärin.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Alapa Vesku ulkomaalaisasioiden spesialistina laittaa täsmällisiä ehdotuksia esille niin tsekataan porukalla, saisiko niistä väännettyä parempia. Itse olen ehdotellut joitain juttuja aina välillä ja osa näyttää olevan jo mediassa keskustelussa.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Kunhan saisin ensin meidän keskustalaiset kansanedustajat ja ministerit ymmärtämään paremmin näiden asioiden merkityksen. Kyllä minä niitä jo väsäänkin kuten tämäkin. Minulla on muitakin ideoita, jotka voidaan toteuttaa rikkomat näitä ns. ihmisoikeuspykäliä. Yksi ehdotukseni koskee turvapaikkahakemuksen vastaanottamista ja siihen liittyvää pikakäännytystä säilöönottoineen. Kyllä näitä löytyy ja itseasiassa nykyinen ulkomaalaislaki antaa poliisille enemmän toimivaltuuksia kuin niitä on osattu käyttää, joten nyt tarvittaisiin myös koulutusta ja lisää motivaatiota asian parissa työskenteleville poliiseille. Siellä on väkeä töissä, jotka eivät tunne säännöksiä kunnolla ja todennäköisesti sen vuoksi eivät uskalla tehdä päätöksiä. Tietysti resurssipula on myös näiden valtion talouden tuottavuusohjelmien takia eli Pora I, Pora II ja Pora III. Nykyinen hallitus ja eduskunta eivät vieläkään ymmärrä riittävästi näitä asioita, mutta ollaan Pasi yhteyksissä. Kiitos aloitteesta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset