*

VesaLevonen Kohti kultaista keskitietä

Timo Soinin, entisen peruspomon ”kryptisistä” kirjoituksista

Entinen perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on selvästi katkeroitunut mies. Sitä tämä hänen blogikirjoituksensakin nyt kuvastaa. ”Minun aikanani puolue kasvoi nollasta kolmenkymmenenseitsemän kansanedustajan hallituspuolueeksi. Sen jälkeen tuli vedenpaisumus, nyt kaikki kelluu”, Soini kirjoitti.

Timon mieltä painaa ja paljon. Hän on myös selvästi rikki ja tarvitsee nyt apua. Toivottavasti Timo nyt myös ymmärtää tämän. Olen myös valmis auttamaan, vaikken olekaan mikään ammattiauttaja. Olen kuitenkin tietoinen oman ammattini puolesta, miten näitä asioita käsitellään ja voisin sanoa, että on minullakin kokemusta näistä asioista entisenä perussuomalaisena.

Ota Timo puhelin ja kilauta, niin jutellaan. Sinulla on puhelinnumeroni tai ainakin pitäisi olla. Katkeruus myrkyttää mielen. Puhua saa ja pitää tapahtuneesta näin jälkeenpäin, mutta sinne peiliin kannattaa välillä katsoa olisiko jotain syytä itsessäkin ja olisiko voinut olla parempi mies. Mitä olisin voinut tehdä toisin vai olisinko.

Kukaan ei ole korvaamaton. Kuuntele vaikka aluksi Cheekin ja Samuli Edelmanin duettoa ”Parempi mies” ja kysy oletko ylpee mies oman egonsa vanki vai unohditko olla parempi mies. Tämä helpottaa, helpotti minuakin. Siitä se lähtee. https://www.youtube.com/watch?v=VEqFRznSNAs

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (32 kommenttia)

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Kaiken muun hyvän lisäksi Timo on onnistunut sijoittamaan tuohon yhteen lauseeseen jopa 2 valhetta ja vähintään yhden puolitotuuden.

Valheet ovat ryhmän koko, joka oli oikeasti 38 ennen Tolppasen lähtöä ja se että PS ei tosiasiassa ole koskaan ollut 0 kansanedustajan puolue. Vähimmillään on ollut 1 edustaja.

Puolitotuus on tuo että Timo on nostanut jotain. Toki hän on keulakuvana ollut, mutta yksin ei kukaan saa politiikassa aikaan mitään. Lisäksi hän unohtaa tarkoituksella mm. Halmeen ja Halla-ahon vetoavun.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Minun aikanani puolue kasvoi nollasta kolmenkymmenenseitsemän
kansanedustajan hallituspuolueeksi."

Eikö olekin mukavaa kun voi kirjoittaa paskaa (sanoit että puolitotuuksia) ilman että kukaan huomaa mitään.

Laskitko sen varaan että Soini tuskin tulee korjaamaan kirjoituksiasi.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Joo, realistikin voi olla rehellinen.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Soinin kirjoitukset mitään kryptiikkaa ole. Soinille kävi kuten monille muille vallan sokaisemmille minämiehille: Oma erinomaisuus häikäisi niin että muut jäivät näkemättä. Ja Soinin tapauksessa kenttä kuulematta.

Voi olla vaikea elää silloin kun on pettänyt luomuksensa, äänestäjänsä, kaverinsa ja lopulta itsensä. En yhtään ihmettele jos vastatuuleen virtsaaminen tuntuu vedenpaisumukselta.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Olen Pasi samaa mieltä ja nyt alkaa hänelle itselleenkin tämä totuus valjeta. Tällä uudella vaihtoehdolla vai onko se nyt oikeasti sininen vaihtoehto tuskin on mitään poliittista tulevaisuutta ja Soini entisenä peruspomona tietää tämänkin. Siksi katkeruus on nyt niin syvää, että se voi käydä pahimmassa tapauksessa vielä terveyden päälle. Joku on joskus kysynyt viisaasti, että voiko vitutukseen kuolla. Minä vastaan, että kyllä siihen voi, jos pää ei kestä.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Soinilla on fyysinen terveys reistaillut aiemmin jo normioloissa, joten psyykeen ilmeinen pettäminen ei ole ihme musertavan tappion hetkellä. No, Soini puhuu sentään minäminä-muodossa, Väyrynen itsestään enää kolmannessa persoonassa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Sanoi Soini mitä vaan, niin kyllä media riehaantuu edelleen :)

Mahtaa olla hauska lukea syväanalyysejä eri medioista, kyllä tuntuu kuitenkin kova kiinnostus olevan Soinin toimintaan, vaikka kuolleeksi onkin jo lähes julistettu.

Hauska seurata kun ihmisiä pakottaa päästä ja harmittaa, kun Soini jotain kirjoittaa.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Jostain olen kuullut..sitä saa mitä tilaa..Pasi sanoo omassa kommentissaan asian just niinkuin se on.

Käyttäjän TarjaPitknen kuva
Tarja Pitkänen

Hieno kirjoitus! Kaikilla meillä on murtumispisteemme tai katkeruuden aiheemme. Vain aika parantaa ja se, että saa puhua ulos kun sen aika on. Voi olla, että Soini piankin antaa laajemmat haastattelut mediassa teemalla: Eihän tässä näin pitänyt käydä.

Toimittaja Tuomo Muraja analysoi jo vuonna 2015, että EU:n talouskriisi ja apupaketit siivittivät Perussuomalaiset jytkyyn. (Suomen Kuvalehit 10/2015.
Soinin henkilökohtaista menestystä ei voi vähätellä sillä hän on aina tehnyt perusteellista vaalityötä. Muistan Huittisten vaaliteltalla 2015, miten ihmiset tungeksivat keskustelemaan Timon kanssa. Sellaiset tähdet kuin Laura Huhtasaari ja Ari Jalonen olivat täysin sivuosissa.

Media myöntää noihin aikoihin auttaneensa Perussuomalaisia pitämällä heidän lausuntojaan ja pienimpiäkin sensaatiojuttujaan pramilla. Mutta median häpeäksi, he eivät tarpeeksi ja syväjournalistisesti käsitelleet Perussuomalaisten sisällä vaikuttavia Suomen Sisujärjestön ja Nuivan manifestin rasistisia yllykkeitä. Timo Soini jätti myöskin ne tietoisesti huomioimatta sillä ne vaikuttivat merkittävästi Perussuomalaisten nousuun.

Karkeasti arvioiden nämä toivat nousukiidon Perussuomalaisille: Äärioikeistolaisuuden seireenien laulu ja populismi sekä siihen vastaaminen kannattelivat jonkin aikaa. Mutta sitten tuli käsittämätön katastrofi: Puoluekokousjärjestelmän harvainvaltaisuus takasi - oikeutettua kyllä - uudelle puheenjohtajistolle täydellisen murskavoiton.

Jälkiviisaus on yksi tyhmin viiauden laji mutta sanon kuitenkin, että ei omasta puolueestaan olisi kannattanut koskaan loikata vaan olisi pitänyt jäädä asemapaikoilleen. Perussuomalaiset ihmiset ovat nyt suuren hämmennyksen vallassa.

Viimeinen tikki ja pahin mielestäni oli Perussuomalaisten kannatuksen murenemisessa, että Perussuomalaiset unohtivat vilpittömät äänestäjänsä, varsinkin ne vähäosaiset.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Puhut Tarja paljon, mutta asiaa. Tuskin perussuomalaisten muututtua Halla-ahon ja Huhta-ahon kaltaisten persoonien kautta yhden tai kahden asian puolueeksi, kannatus saa enää uutta nostetta työtä tekevien ja työtä kovasti haluavien, mutta sitä vailla olevien kansalaisten keskuudessa. Perussuomalaisilla on muutamia tärkeitä aiheita, kuten kaikki hyvin tiedämme, mutta tällaiseksi enemmänkin äärinationalistiseksi liikkeeksi muuttuneella porukalla ja populismilla ei Suomea nosteta eikä se tuo kenenkään pöytään leipää. Suomi elää työstä ja viennistä, jolloin on tärkeää pitää hyvät suhteet joka suuntaan. Euroopan Unionikin on suomalaisten enemmistön mielestä tällä hetkellä hyvä asia, jossa tulemme joka tapauksessa pysymään ja siitä eroamisesta on turha edes enää kovaan ääneen puhua. Rahaliitto EMU on asia erikseen, mutta siitäkään ei suomalaisten enemmistö halua lähteä pois. Jos mitään suurempia rahakriisejä ei enää nouse pystyyn Euroopassa ja ne valtiotkin, jotka ovat olleet kovissa vaikeuksissa pikkuhiljaa nousevat jaloilleen, niin rahaliittokaan ei silloin ole hajoamassa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

2011 Jytky oli suuri järkytys Soinille itselleen.
Jos muistatte vaaleja edeltäneet haastattelut, niin Timbe oli esittänyt kainon haaveen vaalivoitosta, 15-20 edustajan ryhmästä. Viisaana miehenä tiesi, että sitä suurempi voitto tietää ongelmia.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Soinin ja ns. soinilaisten kannattaisi harkita palaamista juurilleen eli liittyä keskustapuolueeseen. Silloin olisi mahdollisesti parempi poliittinen tulevaisuus.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #22

No sinnehän ne haihtuisivat niin kuin kostea pieru Saharan kuumuuteen. Jäljelle jäisi vain sininen kangastus (Fata Morgana).

Eikö Väyrysen puolue ole myös Maalaisliiton perillinen? Ehkä sinne?

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #23

Harri. Voisin sanoa, että näinkin siinä voisi käydä. Katsotaan mitä tapahtuu, mutta tuskinpa sinisellä vaihtoehdolla mitään tulevaisuutta on. Soinin äänipotti on ollut niin iso, että mielenkiintoista nähdä miten käy, kun ja jos Soini itse vielä asettuisi ehdolle seuraaviin eduskuntavaaleihin.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #24

Soini itse uhoaa siirtyvänsä politiikasta pois ministerikautensa jälkeen. En tiedä, mitä on lupailtu, mutta ilmeisesti kahden vuoden ministeripalkan poisjääminen olisi ollut katastrofi Soinien perhetaloudessa.

Timbe väittää, että tarjouksia on tullut liike-elämän puolelta. Itse olen bisnespuolen veteraani. Pomoni varoitti aikanaan palkkaamasta ylilihavaa hakijaa. Jos ei osaa hallita painoaan, ei myöskään pysty hallitsemaan bisnestään.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #25

Tuskinpa meistä kukaan tietää mitä on lupailtu. Aikanaan nähtäneen mitä tapahtuu.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #24

Tarkastellessa Soinin saamia äänimääriä ek-vaaleissa 2011 ja 2015 huomaa äänimäärän lähimain puolittuneen (no, ei ihan). Mikäli sama tahti jatkuu hänen asettuessaan ehdolle 2019 vaaleissa, niin taitaa kato käydä tuon suhteen ottaen huomioon viime aikojen tapahtumat (mahdollisesti tulevat).

2011 vaaleissa äänimäärä 43 437 (8,6 % Uusimaa PS)
2015 äänimäärä kutistui ollen 29 527 (5,7 % Uusimaa PS)

Puolueen vaihto taas tietäisi historian toistaessa itseään, että poliittinen ura on ohi. Noin on kynyt jokseenkin kaikille "loikkareille".

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #27

Lisätään vielä Soinin henk.kohtaiset äänimäärät Espoossa 2011 ja 2015.

2011 äänisaalis oli 11998 ja 2015 enää 8372, joten kyllä luottamus näyttää karisseen jo tuolla välillä kotikunnassakin kohtuullisen paljon.

Kuntavaaleissa Espoossa 2017 oli äänimäärä 4087 ja edell. 2012 oli 5603, joten siinäkin laskusuunta olennaista.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Timolla ei ollut muuta tietä kuin ottaa Halmeen ja Halla-ahon tapaiset kiihkoilijat puolueeseen, nostamaan sen kannatusta.

Soini kenties kuvitteli että hän pystyisi pitämään kiihkoilijat kurissa, mutta varmaan hän koko ajan myös pelkäsi, pelkäsi Halla-ahoa ja puolueensa kaappausta.

Kenties Timo Soini kuitenkin sortui toive ajatteluun, että hän jotenkin selviäisi Halla-aholaisesta vallankaappauksesta. Näin ei käynyt ja Sininen tulevaisuus oli viimeinen epätoivoinen reaktio, mutta se oli myös ainut oikea teko mitä Soini siinä tilanteessa pystyi enää tekemään.

Katkeruutta varmasti on, sillä pettymyksen on täytynyt olla kova. Soinin pitäisi kuitenkin pystyä nielemään katkeruutensa ja keskittyä miettimään keinoja millä hän voisi vastustaa Halla-ahon puoluetta jatkossa. Jokainen katkeruuden ja pettymyksen ilmaus on vain yksi sakara lisää Halla-ahon kuninkaankruunuun ja parantaa Halla-ahon mahdollisuuksia menestyä jatkossa.

Sen takia Soinin pitäisi niellä katkeruutensa, unohtaa surunsa ja keskittyä olennaiseen, Halla-ahon kampittamiseen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Sekin on taas ihmeellinen käsitys, että Soini johonkin enää politiikassa pyrkisi, taitaa olla muilla vaan niin kova Soinin kaipuu, ettei millään päästettäisi pois.

Suurlähettilääksi, tai johonkin muuhun korkeaan virkaan hän siirtyy varmasti, onhan hän itse sanonut, että politiikassa ei ole enää haasteita.

Ymmärrettäväähän se on , että Soini sitä, Soini tätä edelleen, mutta koettakaa nyt ymmärtää, että nämä hommat hän on jo nähnyt.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Ymmärrettäväähän se on , että Soini sitä, Soini tätä edelleen, mutta koettakaa nyt ymmärtää, että nämä hommat hän on jo nähnyt."

Tarkoitin että Soini voi edelleen vaikuttaa kirjoittelemalla kuten muutkin entiset valtiomiehet. Ei ole hyväksi jos näistä kirjoituksista paistaa katkeruus Halla-ahon vallankaappausta kohtaan.

Soinin kannattaisi nyt niellä nämä tappiot ja keskittyä torppaamaan perussuomalaisten tietä tähtiin, mitä Soini varmaan haluaa, mutta tällä menetelmällä hän pelaa ja potkii palloa kohti vihulaisen maalia.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

PR: Suurlähettilääksi,...

Soinin tausta, lausunnot ja ulkoinen habitus edustavat sitä parasta A1-luokan suurlähettiläsmateriaalia.

Käyttäjän TarjaPitknen kuva
Tarja Pitkänen

Soini tulee vielä tavalla tai toisella! Oletan, että hän kirjoittaa kirjan tästä kaikesta. Ehkä kaksikin. Kirjoittaminen on suurta terapiaa. En ole lukenut Maisterisjätkää mutta saattaisin lukea Soinin uusimman kirjan kun se tulee.

Europarlamentaarikko Väyrynen on todellisuudessa ainut henkilö mikä minua eniten kiinnostaa ja eritoten mitä hän sanoo. Kuinka hänen koneistonsa onnistuu hankkimaan 20 000 kannattajajäsentä , jotta hän voi asettua presidenttiehdokkaaksi. Ihmettelen - jos se sopii näin keskustalaisen blogissa - miksei Väyrynen kelvannut Keskustan ehdokkaaksi.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Ihmettelen - jos se sopii näin keskustalaisen blogissa - miksei Väyrynen kelvannut Keskustan ehdokkaaksi."

Väyrynen tekee entiselle puolueelleen suuremman palveluksen edustamalla ääri-arvo-konservatiivista, äärivanhollista, maahanmuuttokriittistä ja EU- kriittistä ajattalua ja viemällä tällä tavalla sekä huomiota että ääniä persuilta, joka on nyt, Soinin kukistumisen jälkeen, todellinen vaaratekijä ja uhka no. 1.Suomen poliittisella kentällä.

Käyttäjän TarjaPitknen kuva
Tarja Pitkänen

Olen huomannut Arto vahvan maahanmuuttokriittisyyden kyllä mutta olen oikeastaan kiinnostunut Väyrysen mietteistä ja siitä onko mahdollista, että rahaunioni hajoaa todella.

Itse EU:ta arvostelevat hyvin monet unionin valtiot itsekin. Toisaalta EU toi vakautta maanviljelijöille Keskustan suurimmille kannattajille mutta toisaalta EU kyykyttää maanviljelijöitä edelleen. Onneksi maanviljelijät eivät enää ole riippuvaisia pelkästään maataloustulosta. Melkein kaikilla tuntemillani on toinen yrittäjyys rinnalla.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Nyt puhut Tarja vähän, mutta asiaa.

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Ehkä Soinin suurin virhe oli mennä oikeistolaistuneen Keskustan ja arvattavan kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen, koska sen lopputuloksen takia kannatus lähti laskuun. Mutta politiikassa ja rakkaudessa on kaikki luvallista, esimerkiksi se, että voi mennä toiseen suuntaan, voi olla eri mieltä kuin eilen, katua tai tehdä toisensuuntaisia päätöksiä! Siksi politiikka on minusta mielenkiintoista, että ei koskaan tiedä, mitä aamulla saa lukea netistä. -Mutta perussuomalaisten kannatus on ylöspäin, ja Laura Huhtasaaren esitys presidentiksi on todella erinomaista perussuomalaisille!

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Kaija. Voihan olla vielä niinkin, että Soini loikkaa keskustapuolueeseen, koska silloin hänellä voisi olla uusi poliittinen tulevaisuus. Soini on aina tullut hyvin juttuun Sipilän kanssa.

Arto Granlund

Persut on aivan alusta ollut Soinille bisnes, tämän olen olen todennut jo vuosia sitten, eihän persulla ole aatepohjaa mistä ponnistaisi, ellei kaikkien asioiden vastustaminen sellaiseksi lasketa. Mäkelän, Hakkaraisen, Oinosen mm. ja suurimman osan persukansanedustajien pitäisi olla kiitollisia siitä, että he ovat Soinin populistisen politiikan seurauksena päässyt "lihapatojen" ääreen. Mutta jos on Soini katkera, Paavo Väyrynen vasta sitä onkin.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Voihan tuossa olla perääkin, mutta lienee asia niinkin, että Soinille politiikka on ollut intohimo ja eteenpäin on pitänyt päästä lähes keinoja kaihtamatta. Nyt ne keinot vain on käytetty loppuun, kun valta nousi päähän eikä ole sellaisia "kiihdytyspuheita", millä kansa olisi helposti vedettävissä mukaan. Ulkoministerin pestissäkään ei ole helppoa laukoa samanlaisia fraaseja kuin oppositiossa ollessa.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Persut on aivan alusta ollut Soinille bisnes, tämän olen olen todennut jo vuosia sitten."

Minä olen myös ajatellut, vähän samoin kuin sinä, ettei Soini suinkaan ole sitä miltä näyttää, vaan vetää tietoisesti roolia, rooli tosin sattuu olemaan Soinille luonteva ja helppo, mutta se on silti rooli.

Motiivista tämän Soini- roolin vetämiseen olen hieman eri mieltä. Motiivina ei ole pelkkä bisnes, ei voi olla, koska tässä Soinin pelissä oli loppujen lopuksi aika pienet mahdollisuudet menestyä. Vain bisneksen takia Soini ei olisi tälle tielle lähtenyt. Soini teki tämän tutkielmansa populismista yliopistossa, hän oli siis tavalaan "tieteellisesti" kiinnostunut ilmiöstä muutenkin.

Mielestäni joku tiedemiehen tai keksijän vaisto kiehtoi Soinia ja siksi hän lähti tähän, voitaisiin kai sanoa uhkayritykseen tai seikkailuun. Soinilla oli tuuria kun otti mukaan ensin Tony Halmeen ja sitten Halla-ahon porukat, vaikka molemmat olivat selkeä riski, ne olivat siirto joka sitten lopulta nosti persut jytkyyn asti.

Toki Halla-aho sitten romahdutti koko Soinin rakentaman imperiumin, mutta hänhän oli jo muutenkin tavoitteessaan ja valmis luovuttamaan sen pois. Tämä irtioton Halla-ahosta Soini teki puoluekavereidensa takia, ei itsensä takia.

Vaikka toisaalta saattaa olla niin että Halla-ahon voitto olisi murskannut Soinin tulevaisuudensuunnitelmat ja irtiotolla Soini pyrki paikkaamaan tilanteen. Sitä ei voi tietää, se nähdään kenties joskus.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset